divendres, 6 de març de 2009

MATRICULA PER LES BICIS.


La consideració de la bicicleta com un vehicle més a les nostres carreteres és un fet. Però per poder arribar a la categoria dels vehicles a motor a la nostra estimada bicicleta li faltava una cosa: La matrícula.

A Vitòria sorgeix una iniciativa que pretén sobretot evitar els robatoris de bicicletes que havien augmentat en l'últim any considerablement. El Correo publicava ahir l' informació:
Bicis fitxades perquè els lladres s'ho pensin dues vegades i no les robin. Vitòria estrenarà a l'estiu un registre voluntari de bicicletes per a que els seus propietaris es quedin tranquils després de tancar el cadenat. L'Ajuntament identificarà el propietari de cada vehicle. Al mateix temps, els ciclistes podran demostrar que les dades del seu vehicle estan en un sistema informàtic amb unes enganxines i un cargol col locats en el quadre. Aquests elements duran codis personalitzats, de manera que, si algú perd o li roben la bici, la Policia Local podrà identificar al seu amo en el cas que la trobi.
El Consistori persegueix des de fa anys la creació d'aquest registre i ara ja sap com fer-ho. La capital alabesa adquirirà el sistema Bicitronic, el nom de l'empresa que ha patentat el model. Vitoria es convertirà en la quarta ciutat espanyola que adopta aquesta iniciativa, que ja funciona a Barcelona, Sant Sebastià i Sevilla.
El Gabinet Lazcoz invertirà 16.000 euros en el pla.
El Bicitronic funciona d'una forma senzilla. No implica col locar plaques com les dels ciclomotors ni xips electrònics. El model es basa en identificar la bicicleta de forma visual per tal que el lladre s'ho pensi abans de treure la "ganzúa" o el tallacadenats. I si s'atreveix a emportar-haurà de patir per retirar aquests distintius. «Tardará unes dues hores, i per a això haurà d'utilitzar eines. Al final és una mesura dissuasòria », indica Manel Membrado, propietari de la signatura que ha ideat el model.
El registre constarà de dues fases. D'entrada, les persones que vulguin matricular el seu vehicle hauran de contactar amb l'Ajuntament per a que vinculin el seu nom a un velocípedes després d'omplir un formulari, ja sigui a les oficines o a través de la pàgina web municipal.
Després d'aquest tràmit, que serà gratuït, el ciclista rebrà una enganxina de color negre amb un codi de lletres i números, que haurà de col locar a la barra que hi ha entre el manillar i els pedals, de manera que l'orifici central coincideixi amb un dels forats l'portaampolles.
L'adhesiu guardarà un secret. Es fabricarà amb un plàstic capaç d'aguantar qualsevol temperatura. Aquest distintiu es tractarà amb làser i serà «ultradestructible», és a dir, que es trencarà en nombrosos trossos si algú intenta retirar, «i això si es raspa durant 40 minuts». Malgrat això, el rastre del adesiu no desapareixerà «i podrem veure-ho amb llum ultraviolada», indica Membrado. Fins aquí arribarà el registre 'normal' de la bici.

Les persones que encara vulguin marcar més el seu vehicle per tenir més garanties s'hauran d'adreçar a un comerç autoritzat-l'Ajuntament facilitarà la llista de botigues perquè uns tècnics li instal·lin un cargol i tres adhesius més en el quadre. Aquest procés extra costarà 19 euros.
Quan el ciclista reculli la seva bicicleta en el comerç veurà que l'enganxina negra té damunt dos elements més. Un serà una petita etiqueta gris amb una nova 'matrícula', que també apareixerà gravada al cap daurada d'un cargol introduït en el forat central. Aquest element serà «gairebé impossible» de retirar, a no ser que s'usi un trepant a la zona que l'envolta «i el més segur és que al final es carreguin el quadre».
La identificació es completarà amb altres dos adhesius de color blau i groc en els que es podrà llegir 'bici registrada' en castellà i euskera. Ambdues adhesius es col locaran en parts visibles del quadre, com la barra superior.
L'Ajuntament definirà nous aspectes del sistema Bicitronic en les properes setmanes. Per exemple, els tècnics estudien la possibilitat que els vitorians que comprin una bici en una botiga especialitzada puguin sol licitar que es la entreguin registrada. Si al final és possible, els clients només hauran de pagar 19 euros més i es duran el vehicle amb totes les enganxines i el cargol llocs.

Chris Sugai, l'ànima de Niner Bikes lluint la nostra samarreta més heavy....

Chris Sugai, l'ànima de Niner Bikes lluint  la nostra  samarreta més  heavy....

ja fa uns anys....