dissabte, 30 de maig del 2009
El desgast dels satèl·lits posa en perill la fiabilitat del GPS .
El sistema pot començar a fallar l'any pròxim (2010 )?
El sistema GPS s'ha convertit en un dispositiu tan lúdic i eficient que els seus usuaris duen temps donant-lo per segur: taxistes, militars, conductors,btt¡r@s , mariners, agricultors No obstant això, segons un recent informe del Congrés nord-americà, tot aquell que disposi d'un d'aquests utensilis té motius per a rebaixar el seu nivell de confiança. El pròxim any, sosté el document, el sistema pot estar en perill degut tant a la falta de fons com als errors de gestió.
LA MAJOR CONSTEL·LACIÓ
Elaborat per la GAO, l'agència que audita i avalua al Govern nord-americà, l'informe suposa una forta estirada d'orelles a les Forces Aèries d'aquest país, encarregades de gestionar el Sistema de Posicionament Global, que suposa la major constel·lació de satèl·lits militars --31 en total, alguns molt avejentados-- que mai han orbitat al voltant de la Terra. "Es desconeix si les Forces Aèries seran capaces d'adquirir nous satèl·lits prou ràpid com per a mantenir l'actual servei sense interrupció", exposa el document. Si no ho aconsegueixen, continua, "és probable que en el 2010, al començar a fallar els aparells, el sistema manqui del nombre de satèl·lits necessari per a mantenir el nivell de servei al que s'ha compromès el Govern".
"Aquest problema ja es va plantejar abans", explica Jordi Corbera, del Institut Cartogràfic de Catalunya, qui recorda que entre el 2003 i el 2004 van sorgir preocupacions similars, i fins i tot es remunta més enllà: després del col·lapse de la URSS, el Glonass, l'alternativa russa al GPS, "va passar de 24 satèl·lits a vuit o nou". No obstant això, ambdues situacions, insisteix Corbera, no tenen gens que veure.
"Els satèl·lits tenen un temps de vida útil d'entre 10 o 15 anys, però són tecnologies que passen molts controls, així que duren més sense excessives complicacions --explica--. La constel·lació del GPS ha superat la seva vida útil, i pot ser que alguns presentin certs problemes, però cal recordar que el sistema està considerat pels nord-americans com el seu tercer producte estratègic, després de les reserves de petroli i les d'aigua. No creo que EEUU vagi a permetre que es perdi tot aquest capital".
COMPETÈNCIA CREIXENT
I potser ara menys que mai, quan el GPS té la competència molt a la vora: el Galileu, el sistema global de navegació per satèl·lit de la UE, comercialitzarà els seus primers serveis entre el 2011 i el 2014; el renovat Glonass resultarà completament operatiu l'any que ve o el següent; i, finalment, el Compass xinès estarà disponible a la fi del 2010 o principis del 2011, encara que solament per al gegant asiàtic i les seves regions veïnes. No obstant això, com s'encarrega de censurar l'informe del Congrés nord-americà, el primer recanvi d'un satèl·lit del GPS --un dispositiu que va començar en 1978 sent d'ús exclusivament militar i solament després, en 1983, va passar també a mans civils-- hauria d'haver estat llançat a principis del 2007, però s'ha postergat diverses vegades i s'anuncia ara per a novembre d'aquest curs, el que suposa un retard de tres anys.
"Això, entre altres coses, obeïx als problemes que hi ha amb els llançaments --assenyala Corbera, del Institut Cartogràfic--. Tenen molta demanda i hi ha molt poca oferta. Existeix una espècie de coll d'ampolla".
ENFRONT DEL PRECIPICI
Pot ser que tinguin a veure amb les fallades anunciades pel document nord-americà o pot ser que no, però en els últims temps diverses persones que confiaven el seu rumb al GPS han acabat en situacions compromeses. Al començament d'any, per exemple, un motorista britànic va seguir cegament el que deia el seu dispositiu i va acabar en la vora d'un precipici. Li van posar una multa.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada